1 juli 2026 - start ZOMERSCHAAK - meer info

KNSB: SISSA-off

On October, 4th 2025, the long awaited SISSA-off took place in a very much not hidden place. What happened then? The captains of SISSA2 and SISSA4 told the tale: SISSA1-SISSA2, SISSA3-SISSA4.

But that’s just the official story. What follows is how it really went down, told by the players themselves, one confession (or meme) at a time.

1) Niels – Jorn

13:22 Jorn: Niels grapt dat hij het winggambit heeft voorbereid. Geloof hem natuurlijk niet. Speel winggambit. Nu bang dat Niels toch niet grapte.

13:39 Jorn: Niels heeft toch geen prep, of is zijn prep vergeten. Bestelt bier. Goed teken

14:03: Niels B: Zet 10 en offers over en weer. Spelen tegen Jorn in een notendop…

15:08 Ben: Jorn en Nelis spelen Darts, of zo. Lijkt niet eens op schaken.

16:19 Jorn: Stond denk ik gewonnen. Dacht dat ik kon rekenen. Niet doen. 

17:16 Jorn: Win met ongelijke lopers ipv mat of stukwinst. Ook wel eens leuk 

0-1

2) Olaf – Edwin

13:51 Olaf: Note to self. Baran inschrijven voor beker

1-0

3) Gertjan – Marcel

1-0

4) Edim – Michel

13:38 Edim: Denk dat Michel wel prima reageert op mijn onconvetioneële opzet. Lichte tegenvaller. Toch zit er genoeg in leven in de stelling en hoop ik, op termijn, hem in de wurggreep te krijgen.

14:28 Edim: Michel begrijpt nog steeds waar de stelling over gaat. 

1-0

5) Jordi – Tije

½ -½ 

6) Rajkumar – Ruben

½ -½

7) Kenneth – Joshua

13:41 Joshua: Ik wilde niet tegen een Jobava spelen, dus dan maar iets geks. G6 h5 is iets van een engine idee in stellingen met een pion op c4. Inschatten hoe dat de stelling anders maakt is lastig. Ik denk nu makkelijk b5 te kunnen spelen. We gaan het zien. 

14:02 Kenneth: Lief dagboek, ik heb geen idee hoe mijn stelling beoordeelt moet worden. De muziek is wel lekker. Groetjes Kenneth

14:41 Edim: Kenneth laat mij net weten: Ik probeer een koningsaanval over mij uit te lokken. Ik blijf achter met de vraag: waarom?

15:23 Joshua: Na zet 15 wilde ik remise aanbieden, maar Captain Carl heeft vertrouwen in mij (en mijn stelling?) We maken er iets moois van

1-0

8) Wouter – Tjeerd

14:36 Wouter: Op zet drie wist ik het al niet meer en zit nu al een uur tegen een klotestelling aan te kijken…

Meanwhile on move 9:

½ -½

In a nutshell:

13:35 Eric: I haven’t evaluated all games in depth, but I am pretty sure SISSA IV is currently at least +3 on all boards

14:44 Aurore: Not panicking so much about my board anymore, but my team is stressing me

15:06 Ben: Aurore just commented that I seem so happy. She’s right, these matches are a joy!

15:30 Freerk: I don’t think we’re doing well at all.

16:05 Diederick: Maar 3 vs 4 kan nog alle kanten op

16:31 Justin: Yessssssssss

17:12 Aurore: Jammer

3.5-4.5

1) Thijs – Dylan

13:12 Thijs: Dylan speelt 1. c4. Ik ben uit prep

14:02 Dylan: It’s move 9, just played my first move out of preparation. I’m up almost 30 minutes on the clock, though I do feel a bit antsy about the position. I had to allow Thijs’ knight to jump into e4, I’m hoping that my plan works xD

14:06 Thijs: Dylan speelt 7. d4. Baalt dat we in een hoofdvariant terecht zijn gekomen. Blijkbaar. Zelfvertrouwen weer terug

15:30 Dylan: Er bleken wel degelijke problemen in de stelling in de volgende zetten, maar ik heb me eruit weten te wurmen. Nu heeft thijs nog maar 20 minuten voor 20 zetten, en ik heb duidelijkere plannen voor mijn gevoel

0-1

2) Writser – Anne

1-0

3) Freerk – Merlijn

13:36 Freerk: Gister alleen gekeken naar d4 varianten met kenneth in de scandi, want ja.. Wie speelt er nu d3. Merlijn schijnbaar

15:08 Freerk: Ik dacht dat ik veel beter stond, totdat Merlijn een resource vond. Nogal balen. Nu loper paar geofferd en hopen dat er een aanval in zit

15:44 Justin: Yikes 😭😭

16:40 Diederick: King open but up a rook, let’s go Merlijn

0-1

4) Lieuwe – Sven

13:53 Diederick: Vroege voorsprong heeuj

0-1

5) Klaas Jan – Finn

15:45:

16:11 Aurore to Justin: KJ still fighting for his life.

½ -½

6) Anne – Kevin

13:44 Anne P: Maarten van achter de bar: ‘Heb je een ingewikkelde bestelling?’ Anne: ‘Nee ik ben pas op zet 2 dus valt mee’

½ -½

7) Aurore – Stijn 

14:04 Aurore: I think I’m winning a piece so I’ll start panicking soon

15:32 Diederick: Aurore blundered a piece like usual. Unfortunately she was up one before that

½ -½

8) David – Remco

14:27 David: ik snap helemaal niks meer van dit spel maar hoop te winnen 

15:09 Remco: Chaos troef bij David v. Remco

15:42 David: i feel like crying 

15:53 Justin: I hope David can find some good tactics haha

15:56 Aurore: David seems to be daviding

16:16 Justin: Ok some light at the end

Who is even better in this position?

1-0

Heard from Ben during dinner: “[this] chess club is really amazing”.
He would be right.

Ole, Ola!

By a bit of everyone; memes from Kenneth & Aurore